Reprezentanții Complexului Energetic Oltenia (CEO) precizează poziția oficială a companiei față de politica de achiziții a certificatelor verzi pentru o corectă informare a opiniei publice și pentru a pune capăt speculațiilor care se fac pe această temă.
”Certificatele verzi se achizitioneaza de pe Bursa OPCOM, numarul acestora fiind stabilit de catre ANRE, raportat la energia vanduta consumatorilor finali si la energia consumata pentru extractia carbunelui in vederea producerii energiei electrice, conform prevederilor Legii nr.220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile.
In martie 2017 a fost emisa OUG nr.24 pentru modificarea si completarea Legii nr.220/2008, care se aplica incepand din 1 septembrie 2017, conform careia toate tranzactiile de certificate verzi se desfasoara in mod transparent, centralizat si nediscriminatoriu, fiind anonime, in ordinea ofertelor depuse. Zilele in care se hotaraste achizitia sunt fixate inainte de depunerea ofertelor. Ofertele de vanzare sau cumparare a certificatelor verzi se depun in intervalul orar 9:00 – 11:00, iar decizia de achizitie se comunica la ora 8:30, prin urmare nu se poate cunoaste firma de la care urmeaza a fi achizitionate certificatele in ziua respectiva.
Tranzactiile se fac numai cu firmele care sunt inscrise la OPCOM si au licenta acordata de ANRE.
Preturile sunt stabilite prin Legea nr.220/2008 actualizata in functie de inflatie si sunt afisate pe site-ul OPCOM. De exemplu, in 2018, pretul minim de tranzactie este 134,3 lei / certificat.
Pentru anul 2017, CE Oltenia a achizitionat certificate verzi la cele mai mici preturi de pe bursa, acest lucru rezultand din faptul ca cele peste 227 mii certificate verzi achizitionate au reprezentat un efort financiar de cca 30 milioane lei.
Bani mai mulți pentru certificatele verzi. Prețul, dictat de alții
Conform prevederilor Art.22.3 din Actul Constitutiv al societatii, Directoratul poate functiona in mod legal si statutar cu cel putin jumatate + 1 din membri, astfel incat deciziile sa fie luate in mod valabil.
Astfel, chiar daca Directoratul este format din 5 membri, asa cum prevede Art.21.1 din Actul Constitutiv, Directoratul se poate intruni in mod legal si statutar si poate adopta decizii in mod valabil cu o prezenta de 5, 4 sau 3 membri.
De asemenea, mentionam ca de-a lungul functionarii societatii au fost perioade in care Directoratul a avut 3 sau 4 membri, ca urmare a etapelor de derulare a procesului de selectie conform prevederilor OUG nr.109/2011, perioade in care s-au desfasurat sedinte de Directorat si au fost adoptate hotarari perfect legale si statutare.
Compararea sumelor alocate implementarii instalatiilor pentru reducerea emisiilor de NOx la cele 4 electrocentrale aferente CE Oltenia nu se justifica in conditiile in care nu pentru toate grupurile sunt necesare a fi aplicate deopotriva masuri primare si masuri secundare, sau in conditiile in care pentru Isalnita, de exemplu, studiul de fezabilitate nu a fost finalizat si nu se poate avansa o suma in acest moment.
Dezechilibrele reprezinta abateri de la programul de functionare din punct de vedere al productiei si al consumurilor inregistrate. Costul dezechilibrelor este impus de legislatie si se factureaza de catre Transelectrica pentru toti participantii la Piata de Echilibrare.
In 2017, din punct de vedere cantitativ, dezechilibrele la nivelul CE Oltenia au fost sub 0,5% din energia produsa. Per ansamblu, compania a avut venituri semnificative din Piata de Echilibrare, valoarea dezechilibrelor platite reprezentand 14% din valoarea castigurilor din Piata de Echilibrare.
Mentionam ca, incepand din anul 2005, toti producatorii de energie platesc dezechilibre in fiecare an, inclusiv toate fostele complexuri energetice, actualmente componente ale CE Oltenia”, au precizat reprezentanții Complexului Energetic Oltenia.